Vero is dé app van het moment. Hoewel de app al langer bestaat, is de app de afgelopen dagen massaal gedownload. In de Nederlandse hitlijst van de iTunes Appstore staat de Vero app zelfs al op nummer 1. Maar waarom is de app ineens nu zo populair geworden? Is het een concurrent van Instagram? Lees verder en oordeel zelf! 

MAAR WAAROM IS VERO INEENS ZO POPULAIR GEWORDEN?

De invloed van influencers. Ik kwam voor het eerst in aanraking met de Vero-app toen ‘grote’ influencerers op Instagram polls in hun story plaatsten. Deze influencers vroegen zich af een Vero-account moesten aanmaken en zo werd ik met het Vero-virus aangestoken ;).

Negativiteit over algoritmes. Bijna iedereen hoor je er over: de algoritmes van Facebook en Instagram. Ik weet niet of ik er een hekel aan heb, maar ik weet wel dat de algoritmes het voor veel nieuwkomers en kleine accounts moeilijk maken om te groeien. Vero belooft dat de timeline van de app chronologisch blijft, en dat maakt de app heel aantrekkelijk.

Eén van de eersten. Natuurlijk hoef je niet gelijk de Vero-app op je telefoon te installeren en een account aan te maken als grote influenceren dat overwegen maar, omdat ik in mijn ogen echt heel laat actief aan de slag ben gegaan met Instagram, vond ik het nu wel een fijn idee om één van de eersten te zijn. En ook dat was voor mij dus een reden om Vero een kans te geven. Bovendien is Vero voor de eerste gebruikers gratis, wil je er later gebruik van maken dan moet je er misschien wel voor betalen.

Brengt veel verschillende type content bij elkaar. Naast de chronologische timeline en de invloed van influencers onderscheidt Vero zich van alle andere social media netwerken door alle online content (foto’s, video’s, boeken, locaties, muziek en links) bij elkaar te brengen en los van elkaar te sorteren. Bij iedere nieuwe post kun je aangeven in welke categorie het valt en bovendien kun je daarbij ook nog eens aangeven wie van jouw connecties welke post mag zien.

Je hebt controle over wie welke post ziet.  In de app kun je anderen in de volgende vier categorieën indelen: followers, acquaintances, friends en close friends en op deze manier heb je als gebruiker zelf controle over wie welke post ziet. Ook goed om te weten: de ander weet niet in welke categorie je hem of haar hebt toebedeeld dus hier kun je nooit ruzie over krijgen ;).

Connect vs follower. Facebook, Instagram en andere grote sociale netwerken maken dit onderscheid niet, maar Vero wel. Je kunt ‘connecten’ met mensen die je goed kent en mensen volgen die je nog niet zo goed kent.

Geen advertenties. Hoelang het zo blijft weet ik niet, maar tot nu toe is het voor adverteerders niet mogelijk om advertenties te plaatsen in de app.

NIET IEDEREEN IS POSITIEF

Niet iedereen was gecharmeerd van Vero. Het privacybeleid en Ayman Hariri (de eigenaar van de app) konden de afgelopen dagen op veel kritiek rekenen.

Continu problemen met de servers

Kennelijk is de app ook voor de makers onverwachts gegroeid, want de servers kunnen het duidelijk niet aan. Ik gebruik de app nu drie dagen en de app is behoorlijk traag. Het lukt me soms niet iemand te vinden of iets te posten. Ik hoop dat dit snel opgelost wordt, om teleurstellingen van nieuwe gebruikers (en die van mijzelf) te voorkomen.

Privacy

Privacy is een hot issue. En speciaal voor jullie ben ik in het privacybeleid en ‘terms of use’ van Vero gedoken. Ik bedacht me wel dat ik dit voor het eerst doe bij een app. Én pas achteraf, dus na dat ik akkoord ben gegaan. Een wake-up call voor mijzelf. Tot nu toe ben ik niet geschrokken en heb ik nog geen spijt van mijn impulsieve Vero-gebruik.

Vero: ‘We collect a minimal amount of data about it’s users’. De data die zij verzamelen (zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers) geven zij niet door aan adverteerders en derden. Dit klinkt en is misschien wel positief, maar verderop in de privacyregels wordt ook wel genoemd dat Vero de content van gebruikers mag gebruiken en juist dit punt kreeg de afgelopen dagen veel negatieve publiciteit.

Ik merk dat veel mensen ineens bang zijn. Vero claimt geen eigendomsrechten maar je geeft wel een beperkte licentie om jouw content te gebruiken, om bijvoorbeeld hun services en app te verbeteren en andere beperkte doeleinden die genoemd zijn het privacybeleid. Ik las ergens een bericht over dat alle rechten van Vero zijn, inclusief je naam, foto’s, stem en likes. Dat is niet zo en die zorgen wil ik wegnemen! Je bent en blijft de eigenaar (mits je het zelf hebt gecreëerd).

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat iedereen kritisch kijkt naar het privacybeleid van Vero, maar doe dat dan ook bij Instagram, Spotify of Facebook en iedere andere app die je in de toekomst wilt gebruiken. Je geeft een beperkte licentie en hebt bovendien controle hierover in de privacy-instellingen van jouw account.

De man achter de app

Er wordt veel geschreven over Ayman Hariri, de bedenker en eigenaar van deze app. Ik ken deze man niet en wil me ook niet meteen door deze negatieve berichten laten beïnvloeden. Ik heb me vooral in Vero verdiept en de mogelijkheden van de app. Verdiepen in Ayman Hariri was niet mijn doel.

GEBRUIK JIJ VERO AL?

Ik ben heel erg benieuwd wat je van dit bericht vond. Denk je na het lezen van dit artikel dat deze app een concurrent is van Instagram? Ga je Vero gebruiken of juist niet? Laat het me weten in de comments. Mijn eerste indruk is positief. Ik heb in ieder geval zin om aan de slag te gaan met een nieuw social netwerk en geef Vero dus een serieuze kans! Als je wilt, kun je me volgen via Liset Verschoore.