The power of hashtags op Instagram: keuzes maken

The power of hashtags op Instagram: keuzes maken

Door een hashtagstrategie toe te passen groeit het aantal volgers en wordt het bereik van jouw Instagramkanaal groter. In part 1 van deze blogberichtenserie over hashtags vertelde ik je wat je kunt bereiken met een hashtagstrategie. Een strategie betekent keuzes maken. In dit bericht geef ik een aantal voorbeelden van keuzes voor in jouw eigen hashtagstrategie. 

In part 2

  • Een branded hashtag
  • Welke taal?
  • Hoeveel?

Een branded hashtag

Branded hashtags zijn uniek en alleen van toepassing is op jouw merk of jouw bedrijf. Via een branded hashtag kun je op een leuke manier in contact komen met jouw volgers. ‘Fans’ kunnen de branded hashtag gebruiken onder hun post,  in contact komen met andere ‘fans’ en elkaar zo inspireren. Een branded hashtag kan op deze manier voor een groot bereik en hoge engagement zorgen.

Een goed voorbeeld van een eigen branded hashtag vind ik de branded hashtag van mijn favoriete webwinkel: Asos. Met de hashtag #asseenonme kunnen Instagrammers hun outfit van Asos aan anderen laten zien.

Als je een eigen branded hashtag gaat gebruiken, dan is het belangrijk na te denken over de online marketing van jouw hashtag. Ik heb nog geen eigen branded hashtag bedacht, maar het lijkt me wel tof om er één te hebben. Wie weet lanceer ik ‘m binnenkort ;).

Welke taal?

Welke taal kies je voor je hashtags? Belangrijk is om voor jezelf eerst te bepalen welke doelgroep je wilt bereiken met jouw hashtags. Wil je jouw internationale bereik vergroten? Engels is één van de meest invloedrijke talen ter wereld, dus is het raadzaam Engelse hashtags te gebruiken. Komt jouw doelgroep uit Nederland? Gebruik dan Nederlandse hashtags, want Nederlandse instagramgebruikers zullen ook Nederlandse zoektermen gebruiken op Instagram om iets op te zoeken.

Zelf gebruik ik een combinatie van Nederlandse en Engelse hashtags. De hashtag #twinning bijvoorbeeld vind ik erg leuk om te gebruiken als ik een zelfde soort outfit als mijn dochtertjes aan heb en in het Nederlands is daar toch niet echt één woord voor te bedenken. Bovendien zijn sommige Engelse woorden zo vernederlandst dat je ook jouw Nederlandse doelgroep via Engelse hashtags kunt bereiken.

Hoeveel hashtags?

Je kunt maximaal 30 hashtags toevoegen aan een bericht op Instagram. Vooral grote influencers raden aan deze alle 30 te gebruiken, want als je 30 hashtags gebruikt kan jouw post met 30 verschillende zoektermen gevonden worden. Bovendien is de kans zo groter dat je bij één van die 30 hashtags in het “top-tabblad” verschijnt. Het nadeel van 30 hashtags gebruiken is dat het al gauw als “spam” overkomt. De oplossing is om de hashtags de posten in de eerste reactie onder jouw post. Uit ervaring weet ik inmiddels dat het niet altijd gemakkelijk is om 30 passende hashtags te vinden.

Kies jij na het lezen van dit bericht voor een eigen branded hashtag? Misschien ga je juist voor Engelse hashtags of voor Nederlandse? En gebruik je alle 30 kansen om jouw online bereik te vergroten? Ik ben heel benieuwd en hoop dat je part 2 van deze serie net zo leuk vond als part 1 ;).