Leestijd: 2 minuten

Wist je dat een post met een hashtag voor een groter bereik en meer engagement zorgt dan een post op Instagram zonder hashtag?  In de berichtenserie “the power of hashtags” vertel ik je alles over hashtags op Instagram. Ik geef tips over hoe je zelf een eigen hashtagstrategie kunt uitwerken en toepassen waardoor je een groter bereik krijgt met jouw Instagramaccount en meer engagement op jouw posts.

In part 1:

  • Hashtags: wat kun je ermee bereiken?
  • Bedenk een hashtagstrategie
  • Gebruik specifieke hashtags

Hashtags: wat kun je ermee bereiken?

Hashtags hebben een belangrijke functie op Instagram. Met meer dan 500 miljoen gebruikers en alle foto’s die per dag door deze gebruikers op Instagram gepost worden werken hashtags als een soort label- en sorteermechanisme.

Als je hashtags op de juiste manier inzet dan:

  • helpt het jou in het bereiken van jouw doelgroep
  • trekt het nieuwe volgers aan
  • vergroot het jouw online zichtbaarheid
  • vind je gelijkgestemden met wie je interactie kunt aangaan
  • maakt het jou beter vindbaar en verschijn je sneller in zoekresultaten

Het ding met hashtags is, is dat ze heel erg kunnen helpen bij de groei van jouw Instagramaccount mits je hashtags strategisch inzet. Maar hoe doe je dat?

Bedenk een hashtagstrategie

Een hashtag strategie is een must. Als je teveel hashtags inzet zonder focus en duidelijk plan, dan kost het alleen maar tijd en levert het geen resultaat op.

Voorbeelden van hashtags zonder focus zijn bijvoorbeeld: happy, like, love, etc.

Kies en zoek naar hashtags die bij jouw account en onderwerp passen. Denk vanuit jouw ideale volger. Welke hashtag zou hij of zij gebruiken om iets te vinden?

Breng niet alleen de populaire hashtags die het meest gebruikt worden in kaart, want met een populaire hashtag kun je misschien veel mensen bereiken, maar je post raakt ook gauw ondergesneeuwd. Zoek dus ook naar minder bekende hashtags zodat je daar sneller opvalt.

Gebruik specifieke hashtags

Minder bekende hashtags zijn vaak de meer specifieke hashtags, waar ik het nu over wil hebben. De resultaten van de populaire en meer algemenere hashtags zijn tegenwoordig zo breed dat ze niet meer zo effectief zijn.

Stel je voor dat ik voor mijn Instagramaccount de hashtag #tech zou gebruiken, dan verschijn ik in de resultaten tussen foto’s met mensen, natuur, kindermokken, outfitposts, vliegtuigen, stripfiguren, etc. Op het moment dat ik dit bericht schrijf is de #tech hashtag meer dan 5,5 miljoen keer gebruikt en daardoor misschien ook een beetje vervuild geraakt met foto’s die niet bij het onderwerp horen. Op basis van deze informatie kom ik tot de conclusie dat deze hashtag voor mij niet werkt, ik kan beter kiezen voor de hashtag #womenintech omdat mijn doelgroep vrouwen zijn die geïnteresseerd zijn in tech.

Hoe werken specifieke hashtags? Een voorbeeld: de hashtag #gucci is heel populair, maar als ik de hashtag #guccibelt gebruik en jouw post zie, dan ben ik veel eerder geneigd mijn betrokkenheid te tonen en een reactie te geven omdat ik heb gevonden wat ik zocht.

Tot zover part 1 van deze berichtenreeks over the power of hashtags. Ik hoop dat je het interessant vond en volg me op Instagram om op de hoogte te blijven voor part 2 en misschien zelfs part 3 ;).

XoXo,

Liset

Liset