Customer Insight Management voor beginners (deel 1)

Het leren kennen van de klant en het door en door begrijpen van deze klant is dé toekomst op (online) marketinggebied.

Want, als je jouw klant goed kent, kun je jouw aanbod daar beter op aansluiten en kun je de klant ook beter bedienen.

Internetbedrijven zoals YouTube en Facebook worden hierin steeds slimmer, want aan de hand van jouw profiel kunnen zij zien welke informatie en reclames ze jou het beste kunnen tonen. Als jongen van 15 zul je niet zo gauw een reclamefilmpje te zien krijgen van een zwangerschapstest die bedoeld is voor iemand met een kinderwens. En andersom geldt dit natuurlijk ook.

Toen ik een aantal jaren geleden bij een webwinkel werkte stuurde ik altijd een bulk nieuwsbrief naar het hele klantenbestand met alle aanbiedingen uit alle productcategorieën die de webwinkel op dat moment in het assortiment had. Terwijl de meeste klanten nooit geïnteresseerd waren in alle productcategorieën. Waarom keek ik niet naar welk soort klanten welke producten kochten en waarom zij die kochten? Zodat ik daar de inhoud en de ontvangers van de nieuwsbrief op kon aanpassen? Ik weet zeker dat de nieuwsbriefmarketingactie dan effectiever was geweest. Waarschijnlijk wisten bedrijven in die tijd minder van hun klanten dan tegenwoordig.

Dit bovenstaande simpele voorbeeld uit mijn eigen werkverleden vraagt natuurlijk wel om een staaltje analytisch werk. Want je moet op onderzoek uit en analyseren welke klanten welk soort producten kopen om hier dan vervolgens de mailing(s) op aan te passen.

Maar de titel van dit blogbericht is Customer Insight Management voor beginners en omdat dit ‘De digitale salon’ is richt ik me voor het gemak op eigenaren van websites, blogs, webshops, mobiele apps of social media kanalen. Ik weet namelijk zeker dat heel veel eigenaren van bovenstaande digitale middelen nog helemaal niet bewust bezig zijn met Customer Insight Management.

Terwijl het heel simpel is om aan Customer Insight Management te beginnen als je een eigen online kanaal hebt. Je leert de bezoekers van jouw online kanaal in de eerste plaats het beste kennen voor het analyseren van de (web)statistieken. Zelf doe ik dit altijd aan de hand van de vier vragen van Avinash Kaushik (in mijn ogen dé expert op het gebied van analytics).

  • Hoeveel bezoekers komen er naar jouw kanaal?
  • Waar komen deze bezoekers vandaan?
  • Wat wil je dat bezoekers doen op jouw kanaal?
  • Wat doen ze daadwerkelijk?

Ik ben heel benieuwd wat jij doet om jouw klanten/lezers/bezoekers beter te leren kennen en of jij de webstatistieken van jouw kanaal regelmatig analyseert. Laat je het me weten door te reageren op deze  blogpost?

Waarom schrijf ik over Customer Insight Management? 

Vorig jaar volgde ik als één van de eerste in Nederland de NIMA opleiding Customer Insight Management. Sindsdien ben ik een van de eerste drie geslaagden van deze opleiding in Nederland. Voor wie NIMA niet kent: NIMA is de beroepsvereniging en het exameninstituut voor marketing in Nederland. Lees hier meer over NIMA en de opleiding Customer Insight Management.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *