Customer insight management bij online kanalen (deel 2)

Customer insight management bij online kanalen (deel 2)

In mijn eerste blogbericht over Customer Insight Management schreef ik dat het leren kennen van de klant en het door en door begrijpen van de klant dé toekomst is op (online) marketinggebied. Lees het vorige blogbericht (deel 1) hier.

Eigenaren van online kanalen (zoals webwinkels, blogs, social media kanalen zoals YouTube en app eigenaren) kunnen hun bezoekers het beste leren kennen door het analyseren van (web)statistieken, met programma’s zoals bijvoorbeeld Google Analytics.

Als je nog niet veel ervaring hebt met het analyseren van webstatistieken kun je het beste beginnen met de volgende vier vragen:

  • Hoeveel bezoekers komen er naar jouw kanaal?
  • Waar komen deze bezoekers vandaan?
  • Wat wil je dat bezoekers doen op jouw kanaal?
  • Wat doen ze daadwerkelijk?

Maar met het beantwoorden van bovenstaande vragen ben je er nog niet, althans niet als je Customer Insight Management wilt toepassen. Bij Customer Insight Management moet je op zoek gaan naar het WAAROM Achter het WAT.

Met het analyseren van statistieken ben je al een groot deel van het WAT te weten gekomen. Maar je weet alleen (nog) niet WAAROM die bezoekers naar jouw online kanaal zijn gekomen en hoe zij jouw online kanaal ervaren.

Om achter het WAAROM achter het WAT te komen is het dus belangrijk om naast het analyseren van webstatistieken ook andere onderzoeksmethoden in te zetten die meer antwoord kunnen geven op WAAROMvragen. In deel 3 van deze berichtenreeks zal ik onderzoeksmethoden omschrijven die meer antwoord kunnen geven op het WAAROM.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *