Zondagochtend kreeg ik ineens een vreemde sms van Boku met de mededeling dat ik gebruikmaak van een mobiele telefoondienst en dat ik deze maand al 51,43 heb uitgegeven. Ik schrok, want hoe kan dit? Een vreemde sms? Is het nep of moet ik het serieus nemen? Hoe kan dit mij gebeuren? Als ik altijd zo voorzichtig en online bewust ben?

Oke, ik schrok zondagochtend dus wakker van een vreemde sms van mobiele telefoondienst Boku. Is het waar? Wat is dit? En wat moet ik ermee? Ik deel nu mijn ervaringen en wat ik te weten ben gekomen met als doel jullie te informeren en te waarschuwen..

Na een halve zondagochtend uitzoekwerk ben ik een klein stukje wijzer geworden en weet ik ook hoe je dit soort hoge onverklaarbare rekeningen kunt voorkomen en welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen. We downloaden allemaal weleens een gratis app, voor jezelf of voor je kinderen. Voorzichtig zijn, zoals ik was, is namelijk nog geen garantie.

Het bericht zag er als volgt uit:

Veel soortgelijke verhalen over boku

Na een korte zoekactie op internet kwam ik op het forum van KPN waar een soortgelijk geval besproken werd. Even later las ik nog een aantal andere verhalen op andere sites. Helaas hebben veel anderen er eerder mee te maken gehad.. Ik lees verhalen over 600 euro en veel over 50 euro, zoals in mijn geval. Het is, zo lijkt het, gekoppeld aan apps.

Als ik het zo lees, moet ik er toch echt wat mee. Maar wat dan? En waar moet ik beginnen? Ik kan me niet herinneren ergens geld aan te hebben uitgegeven en zeker niet via mijn mobiele telefoon en via Boku?

Mobiele aankopen via je telefoon zonder het invullen van een wachtwoord of iets dergelijks

Het duurde even voor dat het me duidelijk werd, maar zelfs zonder creditcard, Paypal of iDeal kun je via je mobiel betalingen verrichten, zoals bijvoorbeeld aankopen doen in apps. Zelfs zonder het invullen van een inlognaam, pincode of wachtwoord kan dit dus schijnbaar.

Ik had mijn telefoon expres zo ingesteld dat er niet zomaar aankopen mee gedaan kunnen worden. Je moet altijd eerst iets invullen. Helaas is deze voorzorgsmaatregel niet genoeg geweest. Er zijn dus sneaky gratis apps waarmee je ook zonder het invullen van dergelijke gegevens aankopen kunt doen of anderen maken misbruik en doen dit via jouw telefoonnummer.

Wat je als eerst moet doen na zo’n sms: Mobiele betaaldiensten blokkeren

Als je niet wil dat jouw telefoonnummer gebruikt wordt om betalingen te verrichten dan moet je dit zelf stop zetten. Ja, je leest het goed. Het staat dus standaard aan. Ik vind het belachelijk dat je op deze manier kennelijk veel geld kwijt kan zijn zonder enige waarschuwing of toestemming vooraf. Via http://www.payinfo.nl kun je jouw telefoonnummer voor dit soort praktijken blokkeren. Ik raad iedereen aan dit z.s.m. te doen, want hier zit toch helemaal niemand op te wachten?

Andere voorzorgsmaatregelen, ook als je dit soort rekeningen wilt voorkomen en nog geen sms van Boku hebt ontvangen

Als je de mobiele betaaldiensten hebt geblokkeerd via http://www.payinfo.nl, neem dan ook de volgende stappen:

  • Alle recente aankopen in je telefoon nagaan, welke aankopen heb je gedaan? En zelfs welke In app aankopen?
  • Onbetrouwbare gratis apps van je telefoon afhalen
  • Via http://www.payinfo.nl kijken of er mogelijke transacties bekend zijn
  • Je telefoonprovider bellen (ook al had ik aan de mijne weinig)
  • Via games en FB kun je kennelijk ook geld uitgeven, dus check daar ook even of er rare bedragen open staan

Waar is het geld in mijn geval aan uitgegeven?

Ik weet het tot mijn frustratie nog steeds niet. Ik begin sterk te twijfelen of ik er ooit achter zal komen. En ook weet ik niet of ik het zelf wel ben geweest. Dat vind ik eerlijk gezegd nog het ergste.

Op mijn factuur kon ik geen duidelijkheid krijgen over dit bedrag. In mijn App Store en bij mijn abonnementen zag ik ook geen vreemde zaken en ook niet bij de in-app aankopen.

In het beruchte sms-bericht staat ook niet hoe het bedrag in rekening wordt gebracht. Dat is dus ook nog onduidelijk voor mij. Ik vermoed dat het in rekening gebracht wordt via de telefoonprovider, dus misschien staat het wel op mijn volgende telefoonrekening?

Mijn telefoonaanbieder gaf aan dat zij ook niet kunnen helpen uitzoeken waar het bedrag vandaan komt. Wat ik opmerkelijk vind, want als zij straks dit bedrag in rekening brengen, dan moeten zij toch ook wel weten waar zij het naar toe overmaken en waar het voor was? Sterker nog: dan hebben zij toch ook toestemming van mij nodig?

Het vervolg

Over het vervolg hou ik je op de hoogte. Beloof je mij dat je mobiele betaaldiensten uitzet via http://www.payinfo.nl?

Liset