Zondagochtend kreeg ik ineens een vreemde sms van Boku met de mededeling dat ik gebruikmaak van een mobiele telefoondienst en dat ik deze maand al 51,43 heb uitgegeven. Ik schrok, want hoe kan dit? Wat een vreemde sms! Is het nep of moet ik het serieus nemen?
Oke, ik schrok dus wakker van een vreemde sms van mobiele telefoondienst Boku. Is het waar? Wat is dit? En wat moet ik ermee? Omdat mijn kinderen soms ook spelletjes spelen op mijn telefoon, wilde ik toch uitsluiten dat ik van diensten gebruikmaak waar ik later voor moet betalen. Ik deel in dit bericht nu alles wat ik te weten ben gekomen, met als doel jullie te informeren en te waarschuwen.
Dit omdat kennelijk mobiele betalingsdiensten niet standaard uitstaan. Dankzij het SMS bericht op zondagochtend, kreeg ik de kans om in de materie te duiken en daardoor weet ik nu hoe je hoge onverklaarbare rekeningen kunt voorkomen. In dit artikel leg ik uit welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen. Voorzichtig zijn, zoals ik was, met gratis apps en spelletjes van de kids is namelijk nog geen garantie.
Het bericht zag er als volgt uit:

Veel soortgelijke verhalen over boku en weinig hulp van KPN
Na een korte zoekactie op internet kwam ik op het forum van KPN waar een soortgelijk geval besproken werd. Even later las ik nog een aantal andere verhalen op andere sites. Helaas ben ik niet de enige die ooit zo’n SMS bericht kreeg. Ik lees verhalen over 600 euro en veel over 50 euro, zoals in mijn geval. Het is, zo lijkt het, gekoppeld aan apps.
Ik besloot KPN te bellen (mijn mobiele telefoonprovider), maar zij konden mij weinig informatie geven. Zij brengen soms wel aankopen in rekening, maar krijgen deze opdracht dan door van Apple. Het bedrag wordt dan via jouw telefoonrekening verrekend. KPN kon voor mij niet achterhalen aan welke apps de bedragen zijn gekoppeld.
Mobiele aankopen doen via je telefoon zonder het invullen van een wachtwoord
Zonder creditcard, Paypal of iDeal kun je via je mobiel betalingen verrichten, zoals bijvoorbeeld aankopen doen in apps. Ook kan dit zelfs zonder het invullen van een inlognaam, pincode of wachtwoord.
Dit betekent ook dat jouw kind op jouw telefoon aankopen in spelletjes kan doen, zonder dat jouw wachtwoord daarvoor nodig is.
Ik had mijn telefoon expres zo ingesteld dat er niet zomaar aankopen mee gedaan kunnen worden, dacht ik. Je moet altijd eerst een inlognaam en wachtwoord invullen. Helaas is deze voorzorgsmaatregel niet genoeg geweest. Er zijn dus sneaky gratis apps waarmee je ook zonder het invullen van dergelijke gegevens aankopen kunt doen. Ook kunnen anderen op deze manier misbruik maken en mobiele aankopen doen via jouw telefoonnummer.
In mijn geval is het waarschijnlijk een mobiele aankoop geweest in een app, waarvan ik de naam nog steeds niet weet.
Wat je als eerst moet doen (na zo’n Boku sms): Mobiele betaaldiensten blokkeren
Als je niet wil dat jouw telefoonnummer gebruikt wordt om betalingen te verrichten dan moet je dit zelf stop zetten. Ja, je leest het goed. Het staat dus standaard aan. Ik vind het belachelijk dat je op deze manier kennelijk veel geld kwijt kan zijn zonder enige waarschuwing of toestemming vooraf. Via http://www.payinfo.nl kun je jouw telefoonnummer voor dit soort praktijken blokkeren. Ik raad iedereen aan dit z.s.m. te doen, want hier zit toch helemaal niemand op te wachten?
Andere voorzorgsmaatregelen om jezelf te beschermen tegen onverwachte kosten
Als je de mobiele betaaldiensten hebt geblokkeerd via http://www.payinfo.nl, neem dan de volgende stappen:
- Alle recente aankopen in je telefoon nagaan, welke aankopen heb je gedaan? En zelfs welke In app aankopen?
- Onbetrouwbare gratis apps van je telefoon afhalen
- Via http://www.payinfo.nl kijken of er mogelijke transacties bekend zijn
- Je telefoonprovider bellen (ook al had ik aan de mijne weinig)
- Via games en FB kun je kennelijk ook geld uitgeven via mobiele betaaldiensten, dus check daar of er onbekende bedragen open staan
Waar is het geld in mijn geval aan uitgegeven?
Ik weet het tot mijn frustratie nog steeds niet. Ik begin sterk te twijfelen of ik er ooit achter zal komen. En ook weet ik niet of ik het zelf wel ben geweest. Dat vind ik eerlijk gezegd nog het ergste. Het kan ook nog door de kinderen zijn uitgegeven. Dan hoop ik maar dat zij er plezier van hebben gehad 😉
Op mijn factuur kon ik geen duidelijkheid krijgen over dit bedrag. In mijn App Store en bij mijn abonnementen zag ik ook geen vreemde zaken en ook niet bij de in-app aankopen.
In het beruchte sms-bericht staat ook niet hoe het bedrag in rekening wordt gebracht. Dat is dus ook nog (steeds) onduidelijk voor mij. Ik vermoed dat het in rekening is gebracht via de telefoonprovider. Ik heb diverse betaalde apps, die ik zelf gebruik, waardoor het moeilijk is te traceren wanneer het precies in rekening is gebracht. Ook Apple kon mij niet verder helpen met dit vreemde Boku verhaal.
Een gewaarschuwd mens
Ik ben deze digitale salon ooit begonnen met het idee om anderen te helpen met tech-gerelateerde zaken. En zelfs als je digitaal bewust bent, kun je soms voor verrassingen te staan. Dat blijkt maar weer uit dit artikel. Ik had nog nooit iets over Boku gehoord. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze tips en waarschuwing. Er is niks mis met het kopen/gebruiken van betaalde apps, maar je moet het wel bewust doen.

Hi!
Ik heb zojuist ook een zelfde sms ontvangen, maar kan verder niets geks ontvangen. Hoe is dit bij jou afgelopen?
Hoi, ik ben erg benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik heb ook z’n sms ontvangen. Is er ooit geld van jouw rekening afgeschreven?
Hallo, ik heb zojuist het zelfde meegemaakt ik moet 68,17 betalen wat mij veel te veel is wat moet ik hier uiteindelijk mee doen? En wat is er bij jou gebeurd is er geld weg van je rekening of is er niks gebeurd
De bedragen zijn wel officiële bedragen. Maar het gaat via Boku. Het is te blokkeren. Hoe het gaat moet ik weer opzoeken. Je kunt weigeren. Bij mij is het ook weer gebeurt. Het gaat om rekeningen via Apple. Heb ik toen uitgevonden.
Hallo ik heb hetzelfde meegemaakt een bedrag van rond de 50 euro heb de dienst geblokkeerd .
wat nu verder te doen?
Voor iedereen die dit hierboven heeft gelezen en ook een SMS met precies ook €51,43 als reeds uitgegeven bedrag heeft: dit is een phishingaanval. Dus niet op de meegestuurde link klikken want dat is precies waar ze op uit zijn.
Boku is een betaaldienst die door Apple is aangenomen voor allerlei betalingen in de AppStore, ook abonnementen (iCloud) worden hier betaald. Apple heeft hun klanten hier nooit (of niet duidelijk) over ingelicht. Via payinfo.nl en customer.boku.com kan je je nummer laten blokkeren.
Ik heb precies zon bericht gekregen maar dan van 83 euro alleen nergens staat waar k kan betalen… moet dat dan wel of hoeft dat dan niet?
Hoe kan ik dit blokkeren ik kreeg net ook zo’n sms’je
Hoe kan ik dit blokkeren ik kreeg net ook zo’n sms’je
Zou graag ook willen weten of je die sms bedragen daadwerkelijk moet betalen als je niets eens weet waarvoor je dan betaalt ?
Ik heb meerdere smsjes van boku ontvangen. Hoe weet je waarvoor je betaal ? En of je moet betalen ?
Gratis bericht: U maakt gebruik van de Boku mobiele telefoon betalingsdienst 5030. U hebt deze maand al 50,93 EUR uitgegeven. Info? http://www.smsgc.nl
Deze lees ik net op me sms, dit wordt dus via je provider berekend? Online aankopen? Best wel heel vaag dit.
Want mijn online aankopen zijn afgelopen maand ong 36 euro op de factuur
En dit is mijn eerste sms van Boku….
Heb nu geblokt via die site die hier genoemd werd maar dat zit me nu ook niet lekker. 🤪
Zo schakel je in-app aankopen uit op een iPhone:
Ga naar Instellingen -> Schermtijd -> Materiaal en Privacy -> iTunes Store en App Store -> schakel -> schakel aankopen uit bij ‘in-app aankopen’
Heb je iOS 11 of eerder? Dan gaat het als volgt:
Instellingen -> Algemeen -> Beperkingen -> Schakel beperkingen in -> Code invoeren -> schakel ‘Kopen vanuit apps’ uit
Je kunt er ook voor kiezen om de apps te beveiligen met het wachtwoord van je Apple-account. Je krijgt dan twee opties: wachtwoord is altijd vereist of eens per 15 minuten. Kies je voor ‘vereis na 15 minuten’? Let er dan wel op dat als er een in-app aankoop is gedaan, dit gedurende 15 minuten onbeperkt kan. Een wachtwoord is dus binnen die 15 minuten niet nodig.
Zo schakel je in-app aankopen uit op een Samsung:
Ga naar Play Store -> menuknop links boven -> Instellingen -> Verificatie vereisen voor aankopen -> Voor alle aankopen via Google Play op dit apparaat
Bij iedere aankoop moet er een wachtwoord ingevoerd worden.
Succes 🍀